مشخصات کتاب:


نام کتاب: ملت عشق


نویسنده: الیف شافاک 


مترجم: ارسلان فصیحی


تعداد صفحات: 511


*انتشارات ققنوس*



اولین جملاتی که از این کتاب میخوانید:


به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق.

خود به تنهایی دنیاییست عشق

یا درست در میانش هستی در آتشش.

یا بیرونش هستی در حسرتش.



داستان کتاب ملت عشق:


این کتاب در واقع دو رمان است که به زیبایی در کنار هم و در یک کتاب گنجانده شده است. دو رمان که موازی هم جلو می رود. یکی در سال ۲۰۰۸ در آمریکا اتفاق می افتد و دیگری در قرن هفتم در قونیه.


ماجرا مربوط به زنی به نام اللا است که در بوستون آمریکا زندگی می کند. رابطه او با خانواده اش چندان خوب نیست و رابطه زناشویی اش در حال فروپاشی می باشد.


در این میان اللا، کاری تحت عنوان یک ویراستار پیدا می کند. او می بایست رمانی را که به او داده شده است را بخواند و در مورد آن گزارشی تهیه کند. رمانی که زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد. رمانی که به اللا می دهند، رمان ملت عشق است.


✔️ داستان کتاب ملت عشق از یک سو ماجرای زندگی اللا است و از سوی دیگر ماجرای کتابی است که به اللا داده شده است، یعنی رمان ملت عشق.


ملت عشق در واقع رمانی در مورد عشق مولانا و شمس تبریزی است.



درباره کتاب ملت عشق: 


ملت عشق واقعا کتاب فوق العاده عالی و لذت بخشی است و من بی نهایت از خواندن آن لذت بردم. هنگام مطالعه واقعا حس خوبی داشتم. به همه دوستان پیشنهاد می کنم این کتاب رو مطالعه کنند و لذت ببرند.


این کتاب در مورد عشق است. عشقی عمیق و خالص.


در ابتدا، کتاب با داستان زندگی اللا شروع می شود ولی بعد وارد رمان ملت عشق در قرن هفتم می شود و داستان کتاب، مدام در حال و در قرن هفتم روایت می شود.


هنگامی که داستان شمس تبریزی در رمان ملت عشق را می خوانید شیفته آن می شوید. احساس خوبی به شما دست می دهد و دلتان نمی خواهد کتاب را کنار بذارید. اما وقتی در اوج لذت بردن از داستان قرن هفتم هستید، نویسنده دوباره به ماجرای اللا برمیگردد و این ممکن است یک مقدار لذت شما از کتاب را کم کند و شاید حتی باعث عصبانیت شما شود. (دست کم باعث شد که من خیلی عصبی بشم، ماجراهای شمس بسیار خواندنی و لذت بخش بودند و دلم می خواهد پشت سر هم آن ها را بخوانم اما یک دفعه کتاب به بوستون و زندگی اللا برمی گشت.)


آن چه که در این رمان بسیار چشم گیر و جذاب است نحوه تغییر زاویه دید است. کتاب مدام از زاویه دید افراد مختلف روایت می شود.


حدود ۱۸ نفر، اتفاقات را شرح می دهند.


در کتاب از زاویه دید اول شخص و سوم شخص استفاده شده است که جذابیت مطالب را دو چندان می کند. گاهی مطالب از دید شمس بیان می شود گاهی از دید مولانا، گاهی از دید گل کویر و گاهی از دید متعصب و…


به شخصه وقتی کتاب را می خواندم دوست داشتم قسمت هایی که مولانا داستان را تعریف می کند بیشتر باشد اما چنین نبود و فقط در بعضی مواقع داستان از دید مولانا نقل میشد.